Köket - våra tillval

Vårt kök kommer från HTH, här kommer våra tillval!
 
*Bilderna kommer från Mjöbäcksvillans hemsida och är ett HTH kök i deras hus Newport. Jag ska ha likadana luckor (Vit Kvadrat), beslag (Antik skål) på lådorna och knoppar (Mushroom) på skåpen.
 
Till en början var jag helt säker på att jag skulle ha en bänkskiva i granit. Granit tål vatten och värme (inte allt för hög temperatur dock) men den är dyr, kan lätt få kalkfläckar och är känslig för stötar. Det finns ju för- och nackdelar med alla bänkskivor.
Idag har jag en oljad ekbänkskiva i massivt trä, snyggt MEN det kräver underhåll och man måste vara nogrann med att torka upp vätska och den tål inte värme. Efter mycket velande fram och tillbaka föll valet på en bänkskiva i laminat då den tål både vatten, värme och kräver inget underhåll, dessutom billig!
Bänkskivan är ljusgrå och heter Betong 558 och ingår i standard, fast vi har valt en tjockare skiva med en rak framkant i aluminium.
 
Blandare - Istället för standard, valde vi en blandare som heter Mora Izzy Miniprofil med löstagbar munstycke och två strålbilder (koncentrerad stråle eller dusch).
                      Standard                                       Vårt val
 
Ugn - Vi har en ugn med pyrolys idag och jag vill absolut ha det i huset, därför valde vi inte standard ugnen utan Miele H 6260 BP RF, liknande ugn fast med pyrolys (självrengöringsprogram)
 
    
 
                 Standard                                        Vårt val
 
Diskho -  Istället för standard valde vi Intra Omnia 600SF som jag tycker är  snyggare och mer stilren, kommer passa köket alldeles utmärkt.
                       Standard                                            Vårt val
 
Vi fick Miele kökspaket M4 som standard vilket känns bra. Andra tillval vi har gjort är att vi har valt att byta nästan alla våra skåp till lådor, vi ska ha en aluminium sockel (känns lite lyxigare), spottar under skåpen och fullhöjd på våra överskåp. Vi tog bort bardelen i köksön och valde att lägga till skåp så att den blev dubbelt så stor. Jag älskar att laga mat och baka så jag ville hellre ha en stor köksö, dessutom tyckte jag inte om att bardelen skymde sikten mellan vardagsrummet och köket. Jag vill kunna se mina gäster och vara med även om jag står i köket. Jag hittade tyvärr inte köksritningen, jag tror att jag har råkat skicka med det till Eksjöhus efter avropet. Standard köksö är 2m bred och 60cm djup (om man räknar bort bardelen), vi gjorde den till 2m x 1,2m djup. Vilket ger oss extra lådor mot vardagsrummet. Jag var orolig att köksön skulle sticka ut för mycket och vara i vägen för ingången till allrummet. Jag var och mätte i Lyckan på husknuten och köksön sticker ut lika mycket som när man mäter köksön med bardelen + stolarna.
 
I nästa inlägg får ni se våra standard val!
 

Kommentarer
Postat av: Frida

Kul att vi tänkt ha samma typ av kran! :) men vi tänkte helt tvärtom med bänkskiva och kök. Valt stenskiva som tål både vatten och värme dock väldigt dyr, men eftersom vi bara ska ha ett helsvart kök så valde vi IKEAs kök för 135.000:- mindre än HTHs kök, (IKEAs kosta oss bara 35.000:-) så lägger vi pengar på vitvaror med gasol och extra ugn och sånt istället. Kul att se hur andra prioriterar, alla ser ju olika viktigheter i ett kök. Vi är dessutom barnfamilj så luckorna lär slitas och då kändes de mer praktiskt med billigt just nu. HTHs garderober va också idiot dyra så vi har valt bort de också. Men de värsta priset va ju ändå tvättställsmöbeln till tvättmaskinen, hur har ni gjort med den? Vi valde bort den och fick hela fyra underskåp, sex överskåp och laminat skiva för samma pris för Eksjös fula rostfria standard val ;) tokiga priser ibland! Man märker att man tjänar otroligt mycket på att kika runt! :)

2014-01-14 @ 20:44:32
URL: http://familjeniglomsta.blogg.se
Postat av: Frida

Förresten, va är de för laminatskiva som tål värme? Vi har en idag och den tål nästan inget. Blir märken av allt. Laminat skiva är väl bara plast eller tänker jag fel? :)

Svar: Jag var nog otydlig, jag menade att den tål värme i form av varm kopp, inte kokande het kastrull direkt från spisen :) Men som allt annat så finns det säkert laminatskivor som är bättre och sämre (gissar bara).
/vagentilllyckan.blogg.se

2014-01-14 @ 21:03:35
URL: http://familjeniglomsta.blogg.se
Postat av: malincatrin

Miele som standard, de va inte dåligt :) Har själv suttit med vitvaror ikväll och det är en djungel - men äntligen tror jag vi har bestämt oss. Och vi tänkte ha samma kran som ni valt - bra smak :)

Svar: Haha tack :)
/vagentilllyckan.blogg.se

2014-01-14 @ 21:55:39
URL: http://villaaroma.se
Postat av: Madde

Hej! Har ni slutat blogga? Jag väntar ju med spänning på fler inlägg... //en till lyckan-byggare

Svar: Hej!
Nej, jag har bara inte haft tid.. Vi kom precis hem från Thailand, där vi gift oss. Jag har haft fullt upp med att planera bröllopet. Men nu är vi hemma igen och jag kommer snart lägga upp fler inlägg :)
/vagentilllyckan.blogg.se

2014-03-26 @ 13:29:42
Postat av: Anonym

Hej! Vid funderar på liknande hth kök. Vad kostade ert?

Svar: Hej!
Köket ingick i husköpet så jag vet tyvärr inte vad det kostade.
/vagentilllyckan.blogg.se

2015-11-10 @ 15:44:27
Postat av: Anonym

Hej! Vid funderar på liknande hth kök. Vad kostade ert?

2015-11-11 @ 17:02:09
Postat av: Anonym

Ok men vad betalde ni extra för tillvalen i ert kök?

2015-11-11 @ 17:02:52
Postat av: Daniel

Vi ska med bygga lyckan funkis, och kommer göra som erat kök med köksö:) Är det något ni skulle ändra på i köket, eller i huset i övrigt om ni skulle bygga igen?

2015-12-12 @ 00:34:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0